Skip to main content

Google Analytics en Search Console

Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Een webmaster kan zien hoeveel bezoekers een website trekt, hoe vaak ze op de website terugkomen, hoeveel tijd ze op uw website doorbrengen en welke pagina’s van uw site het populairst zijn. Met deze informatie kunt u uw website constant blijven verbeteren om meer bezoekers te trekken en voor meer conversie te zorgen.

Doordat Google Analytics zo uitgebreid is kan het ingewikkeld zijn om de nuttige informatie uit de statistieken te halen. Hieronder beschrijven we de belangrijkste functies van Google Analytics om u op weg te helpen.

Functies en voordelen van Google Analytics

  • Aantal (unieke) bezoekers: het totaal aantal (unieke) bezoekers dat uw website in een bepaalde perdiode heeft bezocht. De periode kunt u in alle rapporten gemakkelijk aanpassen aan uw wensen. U kunt deze statistiek bekijken door aan de linkerzijde van het Google Analytics scherm te kiezen voor via Doelgroep >> Overzicht
  • Paginaweergaven en meest bekeken pagina's: dit kunt u het makkelijkste opvragen door te kiezen voor Gedrag >> Site content >> Alle pagina's.
  • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het “weigeringspercentage”. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Het is vooral interessant om het bounce percentage van verschillende pagina's van uw website te vergelijken. Dit kunt u doen via Gedrag >> Site content >> Gedetailleerd inhoudsrapport.
  • Sessieduur: in het gedetailleerde inhoudsrapport kunt u ook bekijken hoe lang bezoekers op verschillende pagina's van uw website blijven om uw inhoud te lezen.
  • Acquisitie-overzicht, te bereiken via Acquisitie >> Alle verkeer >> Kanalen, hier kunt u inzien via welke kanalen bezoekers uw website hebben bereikt. Als u verderklikt naar Acquisitie >> Alle verkeer >> Bron/medium ziet u exact via welke websites/zoekmachines uw bezoekers zijn binnengekomen.
  • Mobiele prestatie: via Doelgroep >> Mobiel >> Overzicht kunt u bekijken hoe uw website presteert per apparaatcategorie. Vergelijk de sessieduur en het bouncepercentage per apparaat. Idealiter zou hier weinig verschil tussen moeten zitten.

Nadelen Google Analytics

  • Doordat Google Analytics gebruik maakt van JavaScript in de website is het mogelijk dat enkele bezoeken niet meegeteld worden. Dit komt voornamelijk door gebruikers die de JavaScript functionaliteit in hun webbrowser hebben uitgeschakeld, of door gebruikers die gebruikmaken van een adblock-extensie in hun webbrowser. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken ontstaan waardoor er een vertekend beeld van de bezoekersstroom kan ontstaan.
  • Uw website kan een iets langere laadtijd hebben door het stukje JavaScript, dit is meestal verwaarloosbaar.
  • U deelt de gegevens over het gebruik van uw website met Google, Google weet dus exact wat er gebeurt op uw website.
  • Google Analytics gebruikt cookies. Afhankelijk van hoe u Google Analytics instelt (wel/niet anoniem) heeft dit consequenties voor wat u vermeldt in uw privacyverklaring en moet u mogelijk een coookie alert tonen en mensen om toestemming vragen.

Wat is Search Console?

Search Console is net als Google Analytics een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kunt u de aanwezigheid van uw website in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. U kunt in Search Console bekijken hoe Google uw site ziet, zodat u de prestaties van uw website in de zoekresultaten kunt verbeteren. 

Belangrijkste functies van Search Console

  • Bekijken voor welke zoekopdrachten uw website is verschenen in de zoekresultaten. U kunt ook de Google positie van uw website per zoekwoord bekijken en hoeveel bezoeken dit zoekwoord heeft opgeleverd.
  • Bekijken welke sites links naar uw website hebben opgenomen.
  • De XML versie van de sitemap van uw website koppelen. Zo weet Google altijd welke (nieuwe) URL's geïndexeerd kunnen worden.
  • Bekijken of de mobiele versie van uw website goed presteert en eventuele problemen inzien op dit gebied.
  • Controleren of Google toegang kan krijgen tot uw website inhoud.

Installeren Google Analytics en Search Console

Indien u gebruik wilt maken van de statistieken van Google Analytics en Search Console dient u Joomla Website Designer een G-mail adres door te geven. Met dit mail adres kunt u dan inloggen in beide programma's. De kosten voor de installatie van Google Analytics en Search Console bedragen € 45 ex BTW. Wij koppelen dan ook de XML versie van uw sitemap aan Search Console zodat Google altijd op de hoogte is van ontwikkelingen op uw website. Het instellen van doelen voor conversiemeting in Analytics is niet inbegrepen bij dit tarief, net als het maken van speciale weergaves. Tegen meerprijs is dit wel mogelijk.

Wellicht ook interessant om te lezen:
Google statistieken en de AVG
Om aan de AVG-wet te voldoen kunt u uw jouw Google Analytics data anonimiseren.
Zelf aan de slag met SEO?

Geld besparen en zelf uw website beter zichtbaar maken in de zoekmachines? Lees meer over SEO zelf doen!

Waarom kiezen voor het Joomla CMS?
Joomla is een betrouwbaar en duurzaam CMS. Het is gratis, zeer flexibel en geschikt voor zowel kleine als grote websites.